Integritetspolicy

POLICY FÖR TECHTELL AB:s BEHANDLING AV KUNDERS PERSONUPPGIFTER

INFORMATION ENLIGT DATASKYDDSFÖRORDNINGEN (2016/679/EG)

INLEDNING
TechTell AB är personuppgiftsansvarig för de personuppgifter som bolaget erhåller och behandlar i egenskap av köpare och säljare av produkter och tjänster. När kunder ingår avtal med TechTell AB kommer TechTell AB att erhålla och behandla personuppgifter om kunden i fråga och om hur denne använder TechTell AB:s tjänster. TechTell AB, som värnar om att personer och företag med vilka bolaget kommer i kontakt och ingår avtal med ska kunna känna sig trygga i förvissningen att deras integritet inte kränks, arbetar med adekvata tekniska och organisatoriska säkerhetsåtgärder för att säkerställa att personuppgifter hanteras rättvist, lagligt och med transparens. Bolaget har därför implementerat denna policy vari bolaget informerar om hur personuppgifter kommer att behandlas och skyddas. Denna integritetspolicy gäller för kunder och användare, inklusive nuvarande, tidigare och potentiella kunder samt besökare på TechTell AB:s officiella webbplats, www.techtell.se, och andra digitala kanaler som TechTell AB använder. TechTell AB:s kontaktuppgifter återfinns längst ned.

VILKEN SORTS DATA BEHANDLAS?
TechTell AB samlar in och behandlar två kategorier av data om sina kunder:


Kunduppgifter är uppgifter som är relaterade till den tjänst som kunden ingått avtal med TechTell AB om, såsom namn, personnummer, adress, telefonnummer, e-postadress, uppgifter om de avtal och tjänster kunden har med Tech Tell AB samt hur kunden använder TechTell AB:s tjänster, inloggningsuppgifter, information om kunders ekonomiska status som TechTell AB kan få inom ramen för kreditupplysningar.


Trafikuppgifter är uppgifter som är relaterade till vad som händer när kunder använder någon av TechTell AB:s elektroniska kommunikationstjänster. Trafikuppgifter behandlas för att överföra ett elektroniskt meddelande över ett elektroniskt kommunikationsnät när en kund använder TechTell AB:s tjänster (såsom när denne ringer ett samtal eller skickar ett sms). Vidare inkluderar trafikinformation sådan information som TechTell AB behandlar för att fakturera för sina tjänster och för samtrafik. Exempel på trafikuppgifter är information om vem som har kommunicerat med vem, vid vilken tidpunkt och hur länge kommunikationen har pågått och vilka nät som har använts för sådan kommunikation. Information om var kunder geografiskt befinner vid samtal eller uppkoppling utgör också trafikuppgifter.

HUR SAMLAS DATA IN?
Personuppgifter kan komma TechTell AB till del på flera sätt:
 

  • Kunder lämnar exempelvis själva uppgifter i samband med tecknande av abonnemangsavtal hos TechTell AB eller när de kommunicerar med TechTell AB i övrigt (t ex när de kontaktar kundtjänst eller skriver upp sig för att få nyhetsbrev).
  • Uppgifter skapas även när kunder använder TechTell AB:s tjänster, t ex när kunder surfar på bolagets webbplats, ringer eller skickar sms eller e-post
  • Det förekommer slutligen även att TechTell AB inhämtar uppgifter om sina kunder från andra källor, t ex folkbokföringsregistret, register som används för kreditbedömningar, andra operatörer eller från samarbetspartners (t ex olika marknadsföringsnätverk och sociala media). Uppgifter kan även samlas in genom att TechTell AB:s webbsidor placerar s k cookies som samlar information från kunders webbläsare.

 

VILKA UPPGIFTER BEHANDLAS RÖRANDE KUNDER OCH ANVÄNDARE?
Vilken typ av uppgifter TechTell AB behandlar beror på vilka tjänster som kunderna använder.

HUR ANVÄNDS DATA SOM SAMLAS IN?
För att TechTell AB ska få behandla kund- och trafikuppgifter måste behandlingen enligt gällande integritetslagstiftning baseras på en rättslig grund. Det betyder att behandlingen måste baseras på någon av följande grunder

  • Behandlingen är nödvändig för att TechTell AB ska kunna uppfylla ett avtal med kunden.
  • TechTell AB behöver behandla uppgifterna för att uppfylla en rättslig skyldighet.
  • Kunden har lämnat ditt samtycke till behandlingen.
  • Behandlingen grundar sig på en intresseavvägning.

Nedan listas de ändamål för vilka TechTell AB behandlar sina kund- och trafikuppgifter med angivande av vilken den rättsliga grunden är vid sådan behandling.

Efterlevnad av lagar
TechTell AB behandlar data för att fullgöra sina lagliga skyldigheter t ex för att efterkomma förelägganden som bolaget får från domstol. Den legala grunden för behandlingen är då rättslig skyldighet.

Leverans av tjänster
TechTell AB behandlar data för att kunna leverera de tjänster som kunderna har beställt av bolaget i enlighet med de villkor som framgår av avtalet mellan parterna. Sådan behandling omfattar bl a trafikhanteringsåtgärder genom filtrering, blockering och strypning för att kunna upprätthålla de begränsningar i den tjänst parterna avtalat om avseende överförings-hastighet, dataförbrukning och -mängd samt tjänster med särskild taxa. TechTell AB behandlar också data för att kunna ta betalt för de tjänster bolaget levererar, för att hantera fakturor och betalningar, för att hantera klagomål och reklamationer samt för att avhjälpa fel och hantera andra slags incidenter. TechTell AB kommer även att behandla data för att kunna säkerställa driften av tjänsten. Den rättsliga grunden för behandlingen av data enligt denna punkt är fullgörande av avtal.

Kommunikation med kunder om tjänsterna
TechTell AB behandlar data för att kommunicera med sina kunder om de tjänster som bolaget levererar, bland annat när kunder kontaktar TechTell AB för att få information, gör förfrågningar, använder tjänsterna eller lämnar feedback om TechTell AB:s tjänster och produkter. Baserat på kundens användande av en tjänst, kan TechTell AB komma att ge kunden rekommendationer om hur denne kan använda sådan tjänst, t ex för att få en bättre kundupplevelse eller lära sig om nya funktioner. TechTell AB kan också komma att analysera innehåll i chattloggar. Detta görs i syfte att utbilda TechTell AB:s personal. Data behandlas också för att kunna ge förhoppningsvis en bättre kundupplevelse vid kontakter med TechTell AB, exempelvis genom att TechTell AB kan skicka kundens förfrågan till rätt avdelning. I syfte att förbättra TechTell AB:s service och tjänster kan bolaget komma att be kunder att delta i marknads- och kundnöjdhetsundersökningar. Den rättsliga grunden för behandling av kunduppgifter för detta ändamål är berättigat intresse. Behandling av trafikuppgifter för detta ändamål görs endast efter att kunden samtyckt till sådan behandling.

Utveckling av nya tjänster
TechTell AB analyserar både kunduppgifter och trafikuppgifter i syfte att förbättra verksamheten, befintliga tjänster och nät samt för att optimera nät och tjänster, utveckla nya tjänster, produktportföljer och arbetsmetoder. Sådan behandling görs genom sammanställning av statistik över användandet av tjänster och nät. Kund- och trafikuppgifter som används för ovan angivna ändamål anonymiseras. Den rättsliga grunden för behandlingen av kunduppgifter är att det finns ett berättigat intresse, och behandling av trafikuppgifter görs baserat på samtycke.

Förhindrande av missbruk av tjänster och skydd mot obehörigt användande
TechTell AB behandlar data för att upprätthålla säkerheten i bolagets elektroniska kommunikationsnät- och tjänster, för att avslöja eller förhindra olaglig användning av tjänsterna eller användning som strider mot bolagets villkor för tjänsten. Data behandlas även för att skydda kunder mot obehörigt intrång och virus, för att förhindra missbruk av tjänster och nät och för att förhindra bedrägerier. TechTell AB:s behandling av kunduppgifter under denna punkt grundar TechTell AB på fullgörande av avtal. Behandlingen av trafikuppgifter under denna punkt grundar TechTell AB på uppfyllande av en rättslig skyldighet.

Behandling för marknadsföringsändamål
TechTell AB behandlar uppgifter för att kunna marknadsföra sina produkter och tjänster till kunder och användare. Efter samtycke kan TechTell AB även komma att kontakta dessa med erbjudanden från bolagets samarbetspartners. Sådan marknadsföring kan TechTell AB komma att skicka per e-post, sms, brev eller telefon och via personaliserad marknadsföring på publika webbsidor via externa kanaler såsom Google. TechTell AB utför även s k profilering, vilket innebär att bolaget sammanställer information som TechTell AB har fått från kunder samt information som skapas när dessa använder bolagets tjänster med data som TechTell AB får från andra aktörer och skapar utifrån detta en kundbild. TechTell AB använder sedan kundbilden exempelvis för att skräddarsy marknadsföring som TechTell AB tror är av intresse för kunder och för att kunna ge dem en bättre kundupplevelse. TechTell AB använder också profileringen för att säkerställa att kunderna är nöjda med den personliga service de erhållit. Bolaget behandlar även data för att skapa sig en bild av hur man antar att kunder skulle agera i olika situationer och vilka abonnemang eller erbjudanden som TechTell AB tror skulle passa för dem. TechTell AB gör denna typ av behandling av kunduppgifter baserat på en intresseavvägning. Trafikuppgifter behandlas för detta ändamål med stöd av samtycke.


TechTell AB kan vidare komma att efter särskilt samtycke från kund behandla uppgifter som är baserade på kundens geografiska position som inte utgör trafikuppgifter.

Om personuppgiftsbehandlingen grundas på samtycke från kund har denne rätt att när som helst återkalla samtycket. Mer information återfinns nedan under rubriken ’Återkallelse av samtycke’.

VILKA PARTER KAN TECHTELL AB KOMMA ATT DELA UPPGIFTER MED?
TechTell AB kan komma att dela med sig av personuppgifter till andra bolag inom bolagets koncern eller till tredje part såsom underleverantörer som utför tjänster på TechTell AB:s uppdrag, vilket ibland krävs för att TechTell AB ska kunna fullgöra sina åtaganden gentemot sina kunder. Vid sådana förhållanden är TechTell AB fortsatt ansvarigt för den behandling av kunduppgifter som TechTell AB eller underleverantör utför och det åligger TechTell AB att se till att underleverantörer inte har rätt att använda uppgifterna för andra syften än dem som TechTell AB anger. Att kunder uppgifter delas görs i syfte att uppfylla avtalet mellan TechTell AB och kunden.


Det ovanstående innebär att personuppgifter kan komma att överföras till företag såväl inom EES som till tredje land som EU-kommissionen bedömer uppfyller godtagbara krav på datasäkerhet. När TechTell AB anlitar underleverantörer för att utföra en del i tjänsteleveransen kommer TechTell AB att teckna avtal om personuppgiftsbehandling (s k personuppgiftsbiträdesavtal) med sådana aktörer.

Utöver ovanstående är TechTell AB ibland, baserat på lag eller myndigheters beslut eller förelägganden, skyldigt att lämna ut uppgifter. Den rättsliga grunden för denna behandling är uppfyllande av en rättslig skyldighet.

 

Även rättighetshavare som misstänker olovlig fildelning av sitt upphovsrättsskyddade material kan även ansöka hos domstol om ett informationsföreläggande och utfärdas ett sådant kan TechTell AB bli skyldigt att lämna ut uppgifter. Den rättsliga grunden för denna behandling är uppfyllande av en rättslig skyldighet.

 

TechTell AB kan vidare komma att lämna ut data (innefattande uppgifter om geografisk position) till SOS Alarm. Detta i syfte att räddningstjänsten ska kunna utföra sina uppdrag och för förmedling av s k VMA. Den rättsliga grunden för denna behandling är uppfyllande av en rättslig skyldighet.

TechTell AB kan slutligen också efter att kunden har lämnat sitt samtycke, lämna ut kunduppgifter till andra aktörer såsom nummerupplysningsföretag eller leverantörer av tredjepartstjänster som kunden har begärt att TechTell AB ska dela uppgifterna med.


HUR LÄNGE SPARAS UPPGIFTERNA?
TechTell AB kommer att behandla personuppgifter under så lång tid som är nödvändigt med hänsyn till ändamålet med behandlingen. Det medför att olika uppgifter kommer att sparas olika länge. Vissa uppgifter måste TechTell AB spara under viss tid för att uppfylla lagkrav.

 

Så länge kundens avtal med TechTell AB löper och för en period om ett år därefter sparar TechTell AB uppgifter om kunden. Finns det lagkrav på att spara uppgifter under längre tid följer bolaget dessa.

TechTell AB sparar för faktureringsändamål trafikuppgifter. Dessa uppgifter sparas till dess att fakturan är betald och samtliga rättsliga mellanhavanden som trafikuppgiften relaterar till är fullt reglerade samt för en tid av högst ett år därefter (återigen med undantag för uppgifter som enligt lag måste sparas längre).

För att TechTell AB ska kunna förhindra missbruk och kontrollera behörig användning av tjänsterna – såsom att avslöja eller förhindra internetbedrägerier, olaglig användning av bolagets tjänster eller spridning av virus, spam etc sparar TechTell AB IP-adresser. IP-adresser sparas för detta syfte i upp till tre dagar.


Uppgifter som TechTell AB sparar på grund av att bolaget har skyldighet att göra det enligt lag eller annan författning, myndighetsföreskrift, beslut eller myndighets begäran, sparas så länge det aktuella kravet anger.


Eftersom TechTell AB önskar kunna hjälpa sina kunder om det skulle uppstå ett fel i de tjänster som levereras, kommer bolaget att spara trafikdata i upp till 21 dagar. Kunden har även möjlighet att samtycka till att TechTell AB får behandla trafikuppgifter för att kunna förbättra och utveckla nya och befintliga tjänster. För sådana ändamål sparar TechTell AB trafikdata lika lång tid.


TechTell AB vill kunna ge sina kunder relevanta erbjudanden baserat på hur dessa använder bolagets tjänster. TechTell AB sparar sådan information så länge kunden är kund hos bolaget, dock längst under en period av tre år. När kund är i kontakt med bolagets support kan TechTell AB komma att spara chatt- och mailloggar i utbildningssyfte. Om kunder chattar eller mailar med TechTell AB:s kundtjänst sparas loggarna i ett år.

VILKA RÄTTIGHETER HAR MAN SOM KUND?
Kunden har rätt till information om vilka av dess personuppgifter TechTell AB behandlar. Därför har kunden rätt att kostnadsfritt en gång om året få ett registerutdrag från bolaget över lagrade personuppgifter. För att få detta måste kunden tydligt ange vilka uppgifter som önskar tas del av. TechTell AB är skyldigt att besvara förfrågan utan onödigt dröjsmål och inom en månad. Kan förfrågan inte fullt ut besvaras kommer TechTell AB motivera varför samt informera kunden om hur lång tid som erfordras för att besvara begäran. Vid begäran om att få del av ett registerutdrag kommer TechTell AB att kräva identifiering på ett säkert sätt och registerutdraget kommer att skickas till kundens folkbokföringsadress eller till Kivra om det finns tillgång till en elektronisk brevlåda.


Rätt till rättelse
Om några av de uppgifter om kunder som TechTell AB behandlar är felaktiga eller om fler uppgifter behöver behandlas med hänsyn till det ändamål för vilket behandlingen sker har denne rätt att få sådana felaktiga uppgifter rättade eller att komplettera med sådana ytterligare uppgifter. När rättelse skett kommer TechTell AB att kontakta sådana parter som TechTell AB har lämnat ut kundens data till och informera om de rättelser som har gjorts, förutsatt att det är möjligt och att det inte skulle innebära oskäligt stora ansträngningar för TechTell AB. TechTell AB kommer också, om kunden begär det, meddela till vilka rättelsen har lämnats ut.


Rätt till radering
Kunder har även rätt att i vissa fall få data som TechTell AB behandlar raderad. Kontakta i så fall dataskyddsombudet. Kontaktuppgifter återfinns nedan.


Rätt till begränsning
Kunder har även rätt att i vissa fall få behandlingen som TechTell AB gör begränsad. Med begränsning menas att relevant data markeras så att den i framtiden bara får behandlas för vissa avgränsade syften. Rätten till begränsning gäller bland annat när kunden anser att uppgifterna är felaktiga och kunden har begärt rättelse. I sådana fall kan kunden även begära att behandlingen av uppgifterna begränsas under tiden TechTell AB utreder om uppgifterna är korrekta eller inte. När begränsningen upphör kommer TechTell AB att informera om detta.


Rätt till dataportabilitet
Kunder har också rätt till så kallad dataportabilitet för den data de har givit TechTell AB i de fall TechTell AB gör behandlingen baserat på samtycke eller när TechTell AB behandlar uppgifter för att fullgöra ett avtal med kunden i fråga. Det innebär att kunden har rätt att få ut den data som denne givit TechTell AB och som TechTell AB behandlar om kunden i ett visst format och att kunden har rätt att överföra uppgifterna till en annan personuppgiftsansvarig. Rätten till portabilitet gäller bara sådana uppgifter som TechTell AB behandlat automatiserat. Det betyder att uppgifter som endast behandlas i pappersakter inte omfattas av rätten till dataportabilitet. Om kunden vill utöva några av sina rättigheter enligt ovan, ombeds vederbörande kontakta bolaget. Kontaktuppgifter återfinns nedan.


Återkallelse av samtycke
En del av den behandling TechTell AB gör av kund- och trafikuppgifter baserar TechTell AB på att kunden har godkänt den behandlingen, ett s.k. samtycke. Kunden lämnar i regel sitt samtycke i inloggat läge på sin kundprofil eller inom ramen för den tjänst som köps. 


Kunder har rätt att när som helst återkalla ett samtycke som givits TechTell AB för en viss behandling av kund- eller trafikuppgifter. För att återkalla ett redan lämnat samtycke kan kunden logga in på sin kundprofil eller på sin tjänst och ta tillbaka samtycket på samma sätt och samma ställe där denne tidigare har givit TechTell AB samtycket. I det ovanstående återfinns mer information om när TechTell AB behandlar kund- eller trafikuppgifter baserat på ett samtycke. Det bör noteras att TechTell AB även utför behandling på annan juridisk grund än samtycke. TechTell AB kommer därför att fortsatt utföra viss behandling av kund- och trafikuppgifter även om samtycket återkallas.


Om en kund eller användare är under 18 år så måste vårdnadshavare lämna och/eller återkalla samtycke.
                                                      ——————————

För mer info, TechTell AB:

E-post: info@techtell.se

Mobil:  +4642-812 12

Få högre rabatt!

Vid bokat möte, garanterar vi 20% lägre kostnad än du har idag.

Ange en,
eller båda!